Någon från sverige - IVI: Foro de Infertilidad y Reproducción Asistida

Anuncio

Collapse
No announcement yet.

“Prohibición de venta o donación de medicación sobrante según la Ley 29/2006. INFORMACIÓN Y POSIBLES SANCIONES”. Haz click para más información.

Någon från sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Hora
  • Show
Clear All
new posts

    Någon från sverige

    Hej!

    Vi är ett par från sverige som ska göra vår första ÄD under våren. Finns det någon annan därute som ska göra samma sak och kommer från härifrån?

    Palace

    #2
    Någon från sverige

    Hej Palace

    jeg er ikke fra Sverige men fra Danmark. jeg overvejer meget at forsøge med ÆD og vil derfor meget gerne høre fra dig. Hvordan gik det i Barcelona? jeg kan se du skrev i januar i IVI-forummet, så måske der er sket noget glædeligt???

    mange hilsner

    Lamie

    Comment


      #3
      Någon från sverige

      Hej!

      Vi fick ett ägg insatt den 11 mars. Och så här långt har det gått fint. Jag är nu i vecka 9+2. Vi är mycket nöjda med IVI-kliniken i Barcelona och det har känts bra hela vägen från första kontakten. Så jag kan varmt rekommendera dig att vända dig dit. Jag har mått helt fint hela tiden och inte påverkats nämnvärt att medicinerna.

      hälsningar

      Christel

      Comment


        #4
        Någon från sverige

        Hej Christel
        tak for dit hurtige svar! og Tillykke (Gratis). Hvor skønt det må være. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor gammel du er, siden du kun fik et æg op? jeg er selv 43 og har prøvet 6 ICSI forsøg uden nogensinde at blive gravid med mine egne æg, selvom jeg to gang fik 3 æg lagt op.

        Jeg er meget interesset i at vide noget mere om, hvordan det foregår i Spanien. Har du mulighed for at gemme eventuelt overskydende embryoner fra donor til senere brug, eller skal du dele med andre kvinder? Det kunne jo være dejligt at kunne benytte den samme donor igen, og ikke skulle finde en ny til barn nr. 2.

        mange kærlige hilsener

        Lamie

        Comment


          #5
          Någon från sverige

          Hej igen!

          Jag är 46 år, har inga barn sedan tidigare. Träffade min man sent i livet och efter egna försök insåg vi att mina ägg hade passerat bäst-före-datumet. Jag har inte gjort några IVF-försök tidigare heller och i Sverige får man inte vara äldre än 40 för att göra IVF. Äggdonation är endast tillåtet om man har haft cancer eller bär på dåliga genetiska anlag.

          Anledningen till att det endast blev ett ägg är att vår donator fick fram fem ägg, tre blev befruktade men endast ett delade sig ordentligt. Vi fick inte dela äggen med någon. Ev överblivna befruktade ägg kunde man frysa ned, mot kostnad. Vad gäller att få samma donator vet jag inte vad som gäller.

          I Spanien får man inte "välja" sin donator. Kliniken gör ett val efter en lista man fyller. Den handlar om kroppsbyggnad, ögonfärg, längd, hudfärg, hårfärg och hårtyp. Vi fick också skicka bilder på oss själv. Jag är blåögd och min man är brunögd. Så vi kände att vi inte behövde vänta på en blåögd donator. Det hade tagit längre tid.

          Vi besökte IVI i oktober första gången. Jag började med medicineringen i januari. Tänk på att det är en masa undersökningar som ska göras inför ert första försök. För er båda.

          hälsningar

          Christel

          Comment


            #6
            Någon från sverige

            Hej Christel

            mit forløb minder meget om det, med den forskel, at vi som sagt har forsøgt med mine egne æg. I DK er aldersgrænsen 46 år, men jeg er godt klar over, at æggene ikke er gode, når man er over 40. Det er meget frustrende. Jeg laver mange æg og har et fint FSH-tal (4,9). Sidste gang (i Påsken) lavede jeg 13 æg, hvoraf 12 var modne og 6 blev befrugtet. 5 viste sig at være perfekte, så jeg fik lagt 3 embryoner tilbage i livmoderen og fik frosset de 2 andre ned. Men ligesom i de andre 5 forsøg er der aldrig nogen af embryonerne, der sætter sig fast. Lægerne mener derfor, at mine æg må have kromosomfejl, og at det er derfor, jeg ikke bliver gravid, selvom æggene ser fine ud under mikrosop. Det har aldrig lykkedes for mig at blive naturligt gravid. Har du nogensinde været gravid før?

            Jeg synes det er meget svært at beslutte sig for ÆD, når jeg godt kan danne æg og faktisk kan danne flere end mange yngre kvinder (din donor f.eks). Hvis jeg var gået i overgangsalder var det måske nemmere at træffe beslutningen. Men jeg tror, jeg er nødt til at acceptere, at det er den vej vi må gå. Vi har forsøgt alt for mange år, og har allerede brugt rigtig mange penge på behandling og jeg tror desværre vi har spildt vores tid alt for længe med mine egne æg.

            Men jeg spekulerer meget på, om man skal fortælle barnet, hvordan det er "lavet". Jeg går ud fra, at du/I også har tænkt over det? Min kæreste og jeg er lidt uenige, mht til om barnet skal vide det eller ejl. Det er nok lidt tidligt at tænke på, da jeg jo endnu ikke er begyndt med DÆ...men jeg har brug for at høre, fra andre kvinder, der har prøvet det, hvad de har besluttet sig for.Håber du vil fortælle mig om det?

            mange kærlige hilsner

            Pia

            Comment


              #7
              Någon från sverige

              Hej Pia!

              Vi känner oss väldigt bekväma med vårt beslut och kommer berätta för barnet hur det kommit till. För oss är det inte mer annorlunda än att ha än spermadonator. Vi kommer inte berätta det för alla och en var men de som är familj och vänner ska få veta. Redan nu vet våra familjer och närmsta vänner om det. Och ALLA är positiva.Det som främst jag oroat mig för är vad andra ska tycka om min ålder, det är ju accepterat att bli pappa även om man är 45 + men att bli mamma är fortfarande lite kontroversiellt i Sverige. Jag har turen att se ca 10 år yngre ut :-) Men även det har jag lagt bakom mig.

              Vi kommer alltså berätta för barnet när det är moget och förstår vad det innebär.

              Jag har funderat mycket på vad som händer med barnet under de månaderna det växer och får näring genom mig. Ja, ägget är från en annan kvinna, men livet får det genom mig och min kropp och mitt blod. Jag tror inte det går omärkt förbi. Det finns något som kallas för epigener som jag föreslår att du läser om, googla så hittar du det. Det är svårt att förklara men visar att jag trots allt påverkar. Jag är väldigt musikalisk och önskar så att barnet kan få en del av det. Men samtidigt vet jag ju inget om donatorn, hon kanske är ännu mer musikalisk. Dessutom kanske barnet inte alls vill ha med musik att göra utan väljer att bli skatare, vad vet vi. Det händer ju ofta att biologiska barn inte alls har samma intressen eler talanger som föräldrarna. Miljön påverkar också hur lika vi kommer bli.

              Ha det så bra!

              hälsar

              Christel

              Comment


                #8
                Någon från sverige

                Hej Christel

                1000 tak for oplysningen om epigenetik Jeg har læst en masse om det på nettet, og det er en stor lettelse for mig at blive klar over, at man som modtager af donoræg faktisk ikke bærer på en andens barn, men at man selv påvirker fosteret. Det var en stor øjenåbner. Samtidig må det jo så også betyde, at dem, der benytter rugemødre skal være klar over, at selvom barnet måske "er lavet" på parrets embryon, så er det alligevel også præget af en tredje person, nemlig rugemoderen. Det havde jeg aldrig tænkt på.

                Håber alt går som det skal for dig? Jeg overvejer om jeg skal prøve på EUGIN i Barcelona. De har næsten lige så gode resultater som IVI, som jeg synes er MEGET dyre...

                kærlig hilsen

                Pia

                lamie2011-10-11 0045

                Comment

                Working...
                X